فروشگاه اینترنتی زیبا فرش : خرید فرش به همراه بزرگترین راهنمای خرید انواع فرش ماشینی
Home/مقالات فرش ماشینی و راهنمای خرید/تفاوت فرش هیت ست شده با فرش هیت ست نشده

تفاوت فرش هیت ست شده با فرش هیت ست نشده

تفاوت فرش هیت ست شده با فرش هیت ست نشده

فرش های ماشینی دارای انواع مختلفی می باشند که این اختلاف بین آن خود دارای انواع متفاوتی است به این معنی که تفاوت یک فرش ماشینی می توان از نظر تعداد شانه ، تعداد تراکم ، رنگ ، جنس الیاف و اندازه در آنها باشد و هر کدام از این موارد می تواند در قیمت و کیفیت فرش نیز تاثیرگذار باشد . ما قصد داریم در ادامه این مقاله درباره تفاوت فرش های هیت ست شده و هیت ست نشده  توضیحاتی را بیان نماییم که مربوط به جنس الیاف به کار رفته در یک فرش می باشد .
قطعا هنگام خرید فرش با کلمه ی هیت ست مواجه شده اید این کلمه در اصطلاحات فرش ماشینی به چه معناست؟ شاید دوست داشته باشید بدانید این اصطلاح به کدام قسمت از فرش مربوط می شود و یا اینکه تا چه اندازه داری اهمیت است ؟ آیا این ویژگی باعث می شود که فرش دارای مزایای خاصی شود و یا سوال هایی از این قبیل . یکی از ویژگی های به کار رفته برای تولید نخ های فرش ماشینی هیت ست شدن آن ها می باشد .
برای این که نخ ها را هیت ست کنند یک فرآیندی را باید طی کنند به این شرح که ابتدا نخ ها را وارد دستگاهی می کنند تا به وسیله ی بخار آن ها را مورد حرارت قرار بدهند تا  تثبیت شوند . این کار باعث بالا رفتن کیفیت فرش به صورت کلی و هم چنین کیفیت منسوجات بافته شده در آن ها می شود . امروزه نخ های هیت ست شده به دلیل پیشرفت دستگاه های بافندگی توانسته اند جایگاه ویژه ای در بین تولید کنندگان فرش پیدا کنند . تجربه ثابت کرده است که با ورود نخ های هیت ست شده در یک واحد و یا شرکت فرشبافی بین 7 تا 8 درصد دارای افزایش راندمان تولید بوده اند و این رقم بالایی برای یک دوره مالی کارخانه و یا شرکت محسوب می شود .
این افزایش راندمان تولید فرش به دلیل رفع بسیاری از عیوب در نخ ها در مرحله ی هیت ست کردن می باشد و همین امر موجب استقبال بسیاری از تولید کنندگان فرش از این نوع نخ است . این نوع نخ برای ماشین آلات پیشرفته در بافندگی یک الزام محسوب می شود . در حال حاضر سرعت بافت فرش ماشینی در حال افزایش می باشد به ویژه در تراکم های بالا یکی از ویژگی ها برای بافت فرش در تراکم بالای مقاومت نخ مورد استفاده در برابر پارگی است ، زیرا پارگی بیش از حد موجب مختل شدن تولید فرش می گردد .
به صورت کلی ماشین آلات هیت ست می توانند با استفاده از بخار آب به عنوان یک واسط حرارتی  و بدون آسیب رساندن به کلیه نخ های مصنوعی مانند BCF ، پشم ، اکریلیک ، پلی آمید ، پلی پروپیلن و پلی استر قابلیت هیت ست شدن را بدهند .
این گونه از فرش ها که در آن ها برای بافت از نخ هیت ست شده استفاده شده است نسبت به سایر فرش ها دارای ماندگاری بیشتر ، استفاده راحت تر و جذابیت بیشتری برای مصرف کننده ها می باشند به همین دلیل امروزه تولید چنین نخ های یک ضرورت برای بافت فرش های ماشینی محسوب می شود .
 
تفاوت فرش بافته شده با  نخ هیت ست شده و فرش بافته شده از نخ هیت ست نشده
1.    فرشی که در آن از نخ هیت ست شده استفاده شده است هنگام شستشو دچار هیچ رنگ رفتگی نمی شود . اما در فرش های که هیت ست نشده اند امکان رنگ رفتگی وجود دارد .
2.    فرش های بافته شده با نخ هیت ست در برابر نور و حرارت مقاومت بالایی از خود نشان می دهند اما در فرش های غیر هیت ست چنین نمی باشد .
3.    هرچه یک فرش دارای تاب نخ ثابت و دوام بیشتری باشد به همان اندازی نیز دارای ماندگاری بیشتری است .
4.    فرش هایی با خاصیت هیت ست در برابر گرد و غبار و آلودگی دارای مقاومت بالا تری نسبت به فرش های غیر هیت ست شده می باشند .
5.    از نظر بافت نیز می توان گفت که بافت هیت ست بهتر از سایر فرش ها می باشد به این صورت که کیفیت بافت در هیت ست بالاتر است .
6.    فرش های غیر هیت ست دارای پرزدهی بالا می باشند اما در هیت ست شده ها پرزدهی به حداقل خود رسیده است و همین امر نیز باعث افزایش زیبایی آن و همچنین کاهش ایجاد آلرژی و حساسیت ها شده است .
7.    زمانی که نمره تراکم و نخ در فرش های گوناگون یکسان باشد فرش هایی که نخ آن هیت ست شده باشد پرتر و حجیم تر به نظر می رسند .
8.    زمانی که فرش های هیت ست پا خورده شوند دارای خواب بهتر و نرم تر می شوند برخلاف سایر فرش ها .
9.    فرآیند هیت ست شده موجب قوی شدن ساختار نخ می شود و به همین خاطر در زمان بافت کمترین پارگی را از خود نشان می دهد و همین موضوع باعث باکیفیت تر بافته شدن آن می گردد .
10.    یکی دیگر از ویژگی های که در زیبایی فرش های هیت ست شده تاثیر گذار بوده است داشتن سر نخ های بسیار مشخص و به اصطلاح دانه اناری و یا سوزن ته گردی است .
11.    نقش و طرح های که در این گونه فرش ها بافته می شوند دارای خود نمایی بیشتری نسبت به سایر فرش ها می باشند .
در نتیجه می توان گفت که فرش های هیت ست شده به دلیل داشتن مزایا و ویژگی های زیادی که در بالا نیز به آن اشاره نمودیم و همچنین رفع عیوب از سایر نخ ها بتوانند در چند سال آینده تمامی بازار را در دست بگیرند . به صورتی که تمامی فرش های عرضه شده در چند سال آینده در بازار از نوع هیت ست خواهند بود . اما در حال حاضر تنها نخ های اکریلیک می باشند که دارای چنین ویژگی هستند .
کلمات کلیدی مرتبط :’فرش هیت ست شده’ , ‘فرش هیت ست نشده معمولی’ , ‘ویژگی فرش هیت ست’

سپاس از توجه شما

Leave A Comment