فروشگاه اینترنتی زیبا فرش : خرید فرش به همراه بزرگترین راهنمای خرید انواع فرش ماشینی

اهمیت چله در فرش

اهمیت چله در فرش

پایه و اساس فرش ماشینی یا دستباف تار و پود آن است . تار یا چله به نخهای عمودی گفته می شود که در طول قالی بکار رفته و نخهای رنگی خاب لابلای آن بافته می شود . به عبارت دیگر وظیفه چله نگهداری گره های قالی می باشد . در ادامه قصد داریم به چله کشی در انواع فرش بپردازیم که دانستن آن برای کسانی که قسمت خرید قالی را دارند مفید می باشد و شما می توانید آن را بخوانید .
 
1- چله کشی فرش
برای بافت فرش دستباف ابتدا مراحلی را جهت بافت اجرا میشود که به آن چله بندی می گویند . در چله بندی نخ چله روی دار قالی بسته می شود . اینکار با مهارت خاصی باید انجام شود تا در ادامه کار شروع بافت به دست بافندگان آغاز گردد .
 
1-1- چله کشی فرش دستبافت و فرش ماشینی
در فرشهای دستباف بسته به نوع بافت و منطقه اقلیمی آن چله از پنبه ، پشم یا ابریشم انتخاب می شود . باز به همان دلیل کمبود منابع طبیعی جهت تولید چله پنبه و خاصیت برگشت پذیر بودن پلی استر به طبیعت حتی اخیرا مصرف صددرصد پلی استر به عنوان چله استاندارد مصرف دارد . مرغوبیت پنبه و پلی استر و نوع ریسندگی آن نقش مهمی در زیبایی و استقامت قالی دارد. در فرش ماشینی الیافی که به عنوان چله استفاده می شود تا حدود 7 سال پیش فقط پنبه بود ولی امروزمعمولا پنبه ، پلی استر و یا مخلوط پنبه و پلی استر با درصدهای خاص ترکیب استفاده می شود . بهرحال هر کدام از این الیاف بسته به خاصیت فیزیکی و شیمیایی خود ، مقاومت متفاوتی در برابر حرارت ، رطوبت و مواد شیمیایی دارند . هر چه تاب نخ چله بیشتر باشد ، استحکام و مقاومت فرش بافته شده نیز بیشتر می شود .
 
1-2- نمره نخ در چله کشی
نمره های نخ که معمولا برای چله استفاده می شود 10 ، 20 ، 32 و یا 40 است که به نسبت ظرافت فرش ( تراکم آن ) چند لا شده و سپس استفاده می شود . تعداد لایه های معمول برای تهیه چله 6 ، 7 ، 8 ، 9 ، 10 ، 12 ، 18 ، 24 بالا می باشد . چله خوب باید نمره آن در سرتاسر نخ ، یکسان و یکنواخت باشد و کشش همه نخهای چله در ضمن چله کشی و بعد از پایان کار یکسان باشد . عملیات چله کشی در قالی دستباف کاملا بطور دستی و در فرش ماشینی معمولا به کمک ماشین انجام می شود . بهنحوی که یکی از صنایع وابسته به قالی ماشینی که وجود آن لازمه ای برای شرکتهای بافندگی است ، کارخانجات چله پیچی است . در ثابت نگهداشتن اندازه واقعی قالی چله نقش بسیار مهمی دارد . چنانچه اگر چله ها شل باشند یا بیش از حد ضخیم بوده و یا تراکم ( پر بودن ) چله ها زیاد باشد ، این امر باعث بالازدگی یا زیاد شدن طول فرش ماشینی که دارای انواع مختلف فرش 700 شانه ، 1000 شانه و 1200 شانه است می باشد و باید گفت بیش از اندازه مورد نظر خواهد شد .
کلمات کلیدی مرتبط :’فرش ماشینی’ , ‘فرش دستباف’ , ‘انواع فرش’ , ‘مقاومت فرش’ , ‘ظرافت فرش’

سپاس از توجه شما

Leave A Comment