فروشگاه اینترنتی زیبا فرش : خرید فرش به همراه بزرگترین راهنمای خرید انواع فرش ماشینی
Home/مقالات فرش ماشینی و راهنمای خرید/دلیل نام گذاری شانه فرش ماشینی

دلیل نام گذاری شانه فرش ماشینی

دلیل نام گذاری شانه فرش ماشینی

شاید شما هم یکی از کسانی باشید که برای خرید فرش مورد نیاز منزلتان به فروشگاههای فرش ماشینی مراجعه کرده اید و به احتمال زیاد در هنگام انتخاب فرش مورد نظرتان یکی از معیارهای انتخابی شما اصطلاح چند شانه بودن فرش بوده است  . مثلا فرش 700 شانه ، 1000 شانه یا 1200 شانه و غیره . ولی آیا دلیل این نامگذاری را می دانید ؟ در اینجا بطور خلاصه علت این نامگذاری شرح داده می شود و در ادامه این مقاله توضیحات علت نام گذاری شانه فرش ماشینی به صورت کامل قرار داده شده است که دانستن آن کمک زیادی در خرید قالی مورد نظر شما نیز خواهد کرد .

دلیل نام گذاری شانه فرش ماشینی
هر یک از دستگاههای بافندگی فرش ماشینی  ، صرف نظر از مدل دستگاه ،  مجهز به قطعه ای به نام شانه بافندگی می باشد . این شانه در جلو دستگاه بر روی قطعه دیگری به نام دفتین نصب شده است و دارای تعداد زیادی دندانه می باشد. طول شانه به اندازه عرض بافت دستگاه بوده که معمولا 3 متر و در بعضی دستگاههای جدید بافندگی 4 و یا حتی 5 متر است . تراکم دندانه ها روی شانه یا به عبارت دیگر تعداد دندانه ها در واحد  متر روی شانه در دستگاههای  مختلف با همدیگر فرق می کند . روی دستگاه بافندگی 700 شانه تعداد این دندانه ها 500 عدد در هر متر می باشد . در دستگاههای فرش 700 شانه تعداد دندانه ها 700 عدد در متر و در 1000 شانه و 1200 شانه به همین ترتیب 1000 و 1200 عدد در هر واحد متر می باشد .

بنابراین هرچه تراکم شانه بیشتر باشد یا به عبارت دیگر تعداد دندانه ها بیشتر باشد ، تعداد نخهای عبور داده شده از این دندانه ها بیشتر شده و در نتیجه تعداد گره های بافت در عرض فرش بیشتر می گردد . در واقع در فرش 700 شانه تعداد گره های بافت در یک متر از عرض فرش برابر 700 گره می باشد . باید دقت کنیم که این تراکم مربوط به عرض فرش بوده و اصطلاحی که معمولا به عنوان تراکم فرش به کار برده می شود مربوط به طول فرش است که نشاندهنده تراکم گره ها در واحد طول فرش است و با این عدد نباید اشتباه شود . بنابراین وقتی گفته می شود که فرش 700 شانه است یعنی تراکم گره در یک متر عرض فرش برابر 700 می باشد و یا فرش 1000 شانه یعنی تراکم شانه ( تراکم گره ) در عرض دستگاه ( در عرض فرش ) 1000 می باشد و به همین ترتیب این موضوع برای محصولات فرش 1200 شانه نیز صدق میکند . طبیعتا هرچه تعداد شانه بیشتر باشد فرش ظریفتر بوده و قیمت بالاتری دارد .

حتما بخوانید : اهمیت رنگ فرش ماشینی

سپاس از توجه شما

Leave A Comment