فروشگاه اینترنتی زیبا فرش : خرید فرش به همراه بزرگترین راهنمای خرید انواع فرش ماشینی
Home/مقالات فرش ماشینی و راهنمای خرید/رفو کردن فرش به روش نوین

رفو کردن فرش به روش نوین

رفو کردن فرش به روش نوین

 رفو گری فرش یکی از حساس ترین خدماتی است که باید هر قالیشویی توانایی ارائه آن را به نحوه احسن داشته باشد . رفوگری به معنی تجدید دوباره بافت قالی ، در واقع به معنی تعمیر بافت و شکل فرش به نحوه ای عالی است . فرش ها جزو حساس ترین و آسیب پذیر ترین وسایل منزل هستند و از همه بیشتر نیاز به مراقبت دارند . مراقبت نکردن و توجه ، دقت کافی به آن ها آسیب دیدگی و پوسیدگی و غیره می شود . بسیاری از افراد که فرش هایشان دچار چنین مشکلاتی می شود فکر می کنند باید آن ها را عوض کرد ، اما امروزه با استفاده از دانش رفوگری می توان این آسیب ها و خرابی ها را ترمیم کرد . هنر رفوگری فرش جزو آن دسته از مشاغلی است که دقت و ارزش آن بسیار زیاد است . حتی فردی که فرش را می بافد و بافنده خطاب می شود از این هنر اطلاعات کاملی ندارد و باید به صورت کامل این موارد را آموزش ببیند . کلمه رفوگری را صددرصد شما بارها و بارها به گوشتان خورده است و شنیده اید اما به آن توجهی نکرده اید و یا هیچ اطلاعاتی درباره آن ندارید . در این مقاله قصد داریم تا در مورد رفوگری فرش و چگونگی انجام آن اطاعات بسیار مفیدی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم . رفوی فرش ماشینی کاری حساس است که دقت بالایی را می طلبد و در این امر باید نکاتی را در نظر گرفت و رعایت کرد که در این مقاله به مواردی از انها اشاره می نماییم .
 
رفوگری فرش چیست ؟
هنر رفوگری فرش از حساس ترین خدمات است و به انجام ترمیم و بهسازی قسمت های فرسوده ، آسیب دیده ، سوخته شده و پاره شده را رفوگری می گویند . این را بدانید که کار رفوگری قالی بسیار ظریف است و نیاز به دقتی بالا دارد . این اقدام کار هرکسی نیست و باید قالی های خود را که نیاز به رفوگری دارد دست متخصص آن بسپارید .
 
چه زمانی فرش ها نیاز به رفوگری دارند ؟
زمانی فرش ها نیاز به رفوگری و ترمیم دارند که از طرف شرایط و عواملی که جان آن ها به خطر بیافتد و به آن ها آسیب رسانده شود . بعضی از آسیب ها کاملا اتفاقی هستند ، که افراد اصلا متوجه آن نشده و نا خودآگاه اتفاق می افتد . بعضی از آسیب ها ناشی از استفاده مکرر و طولانی مدت از فرش ها است که باعث فرسودگی ، پارگی و از بین رفتن رنگ آن می شود . این عوامل غیر انسانی است اما می توان با احتیاط و مراقبت و رعایت نکات لازم تا حدی جلوی این مشکل را گرفت . بعضی از عوامل آسیب رسان به بافت فرش ها که نیاز به رفو دارند می توان عواملی مانند سوختن ( آتش ، سیگار و غیره ) ، پاره شدن با چاقو ، بید زدگی و غیره دانست . اما این خطرات را با رعایت نکات ایمنی به راحتی می شود کنترل کرد و جلوی اتفاقات را گرفت .
 
رفوگری فرش ماشینی
 یکی از وسایلی که امروزه به صورت وفور مورد استفاده قرار می گیرد ، قالی ماشینی است . برای مواردی مانند شیرازه دوزی برای فرش ماشینی با شیرازه آسیب دیده ، ریشه بافی برای ریشه‌های آسیب دیده و نامنظم و یا برای منظم‌تر شدن آن انجام می‌شود . علاوه بر این ، مواردی هم چون دو گره کردن فرش ، چرم‌دوزی زیر فرش برای جلوگیری از سر خوردن قالی ، بافت دوباره قسمت‌هایی از فرش که بافت آن از بین رفته است و رفع سوختگی فرش با برداشتن و جداسازی قسمت‌های آسیب دیده و تعمیر آن قسمت‌ها برای از بین بردن و پنهان‌سازی آسیب‌ دیدگی‌های فرش و مواردی از این‌ دست انجام می‌شود که همه این تعمیرات در کارگاه ‌ها و دوره های آموزشی رفوگری فرش های ماشینی انجام می‌شود .
 
ابزار رفوگری فرش
 از ابزاری که در رفوگری فرش از آن استفاده می کنیم عبارتند از ؛ قلاب پشت ، شانه رفوگری ، چاقو کارد بی نوک ، چاقو بافت ، چنگال ، سوزن ، قیچی ، نخ پود و پنبه ای ( چله ) ، میخ ، اتو ، میخ کش ، چهار چوب ، نقشه و طرح کلی فرش که از دیگر قسمت می تواند جدا کند ، آب ، تخته ، کیله .
 
چگونگی رفوگری فرش
ما در اینجا می خواهیم عملیات رفوگری فرش ها را به صورت مختصر و جامع برای شما همراهان عزیز توضیح دهیم .1 _ ابتدا فرشی را که می خواهیم رفو کنیم از پشت بر روی چهارچوب نصب می کنند .
2 _ در این مرحله با استفاده و بکار گیری از نخ های هم رنگ قالی ، اقدام به ترمیم خرابی ها می کند . این نکته را نیز در نظر داشته باشید اگر رنگ بقیه نخ های فرش از بین رفته باشد ، شما هم باید از نخ های رنگ و رو رفته استفاده کنید . رفوگر رنگ را از روی بقیه شیرازه های فرش انتخاب می کند .
3 _ اگر چله آخر و اول فرش نیز از بین رفته باشد باید اول از همه اقدام به ترمیم آن کنیم .
4 _ بعضی از روش های ترمیم قالی ها نیز قاعده خاص خود را دارد ، مانند بید خوردگی . آموزش رفوگری بید خوردگی فرش ها نیاز به مهارت و آموزش بسیاری دارد .
5 _ اگر در رفوکردن فرش ، نقشه و رنگ انتخاب شده با رنگ و نقشه اصلی تفاوت داشته باشد ، باعث پایین آمدن ارزش محصول می شود و باید دقت داشته باشیم در قسمت های پارگی و سوختگی و غیره که در سطح اصلی فرش به وجود می آید ، باید با دقت بسیار بالایی رفو شود تا با این اتفاق متفاوت شدن طرح فرش رخ ندهد .
6 _ برای ترمیم پاره شدگی فرش باید محل آسیب دیده را از پشت با ماژیکی علامت گذاری کنید و اگر خیلی عمیق بود باید کاملا با تیغه بریده شود و سپس به ترمیم آن محل پرداخت .
7 _ اگر می خواهید قسمت هایی که رنگی هستند را رفو کنید و برای اینکه رنگ آن ها یکی شود ، کسی که می خواهد این کار را انجام بدهد یا همان رفوگر باید دانش و اطلاعاتی در خصوص رنگرزی داشته باشد تا در قسمت تهیه رنگ ، به مشکلی برنخورد .
8 _ اگر در یک طرف فرش پارگی ایجاد شود می توان آن را از روی نقشه طرف سالم قالی رفو نمود . اگر نقشه دو طرف فرش یکسان نباشد رفوگر باید با توجه به کلیات نقشه فرش ، نقشه ای مناسب روی کاغذ شطرنجی طرح نماید سپس عمل رفوگری را انجام دهد . هرگاه فرش بدون نقشه ترمیم شود ارزش خود را از دست خواهد داد .
9 _ گاهی در آخرین مرحله عملیات هنرمندانه و حساس رفوگری اتفاق می افتد ، با وجود تمام دقت هایی که به عمل آمده رنگ فرش با دیگر نخ هایی که در طرح قالی بکار رفته شده است متفاوت بوده ، در این صورت رفوگر می تواند از رنگ های محلول و آماده استفاده نماید و پس از پایان کار رفوگری ، قیچی زدن ، کیله کشی ، اتوکشی از آن رنگ ها برای تطبیق چله استفاده نماید و بعد روی قسمت رنگ شده ، اتوی نیمه گرم ( به مدت ده ثانیه) قرار دهد تا نتیجه مطلوب به دست آید . با این رنگ ها حتی می توان عیب رگه های فرش را نیز رفع نمود اگر رنگ ها ثابت باشد هنگام شستن فرش نیز از بین نخواهد رفت . 
کلمات کلیدی مرتبط :’رفو گری فرش ماشینی’ , ‘قیمت رفوی فرش کاشان’ , ‘تعمیر فرش ماشینی’

سپاس از توجه شما

Leave A Comment