فروشگاه اینترنتی زیبا فرش : خرید فرش به همراه بزرگترین راهنمای خرید انواع فرش ماشینی
Home/مقالات فرش ماشینی و راهنمای خرید/روانشناسی رنگ در فرش ماشینی

روانشناسی رنگ در فرش ماشینی

روانشناسی رنگ در فرش ماشینی

در انتخاب رنگ های فرش ماشینی هم مانند انتخاب بقیه رنگ ها می توان این حس روانشناسی را کاملا درک کرد و کاملا گویاست و می توان آن را به وضوح دریافت . رنگ ها و طرح ها در فرش های مختلف می توانند گویای این باشند که فرش ؛ عشایری ، روستایی و شهری است . انتخاب رنگ فرش به شرایط آب و هوا ، نوع زندگی ، اقتصاد ، سلیقه ، مکان ، کاربری فرش ، فرهنگ و غیره بستگی دارد . موضوع و انتخاب روانشناسي فرش كمتر در مباحث و گردهمايي‌ها در ايران مطرح شده است . در حالي كه در خارج از كشور به خصوص در اروپا اين موضوع جايگاه خاصي دارد و بیشتر به آن اهمیت می دهند . در این مقاله ما با انتشار چند نکته مهم در مورد انتخاب بهترین رنگ فرش برای انواع دکوراسیون و تاثیرات این رنگ ها در  مکان های مختلف چیست ؟ و چگونه بهترین انتخاب را داشته باشید . یکی از عواملی که در انتخاب فرش باید در نظر گرفت رنگ آن است که تاثیری به سزا در دکوراسیون و جلوه سایر وسایل دارد .
+ بیشتر بدانید : مفهوم رنگ فرش بدانید

نکاتی جهت انتخاب بهترین رنگ فرش در هماهنگی با دکوراسیون
اگر فضا را کوچک تر بخواهیم نمایش دهیم ؛ به کار بردن فرش هایی با طرح های بزرگ ، استفاده از پوشش های متفاوت برای کف در یک فضا ، استفاده از قالی و قالیچه ، مخصوصا با رنگ و طرح های متفاوت فضا را کوچک تر جلوه می دهد .
پوشش کف و ارتباط آن با ارتفاع فضا ؛ به کار بردن کف پوشی با بافت یا پرز بلند ، سبب می شود این پوشش در چشم بیینده نزدیک تر دیده شود . همین تاثیر سبب می شود تا فاصله کف تا سقف هم کمتر به نظر آید .
کف پوش تیره تر از دیوارها ؛ بهتر است رنگی که برای فرش انتخاب می کنید ، رنگی ساده ، هماهنگ و تیره تر از دیوارها باشد ، چرا که فضا را گرم و صمیمی ، خانگی و دلچسب تر می کند .
کف پوش روشن تر از دیوارها ؛ به کار بردن رنگ روشن برای کف سبب می شود تا کف نورانی و درخشان جلوه دهد . انتخاب رنگی ساده ، هماهنگ و روشن تر از دیوارها به کامل شدن این حس کمک می کند .
اگر بخواهیم فضا بزرگ تر دیده شود ؛ انتخاب پوششی یک دست و با رنگی ساده ، بدون طرح و با بافتی نرم سبب می شود فضا بزرگ تر به نظر آید .
بنابراین اهمیت رنگ را نباید از نظر دور داشت ، زیرا رنگ فرش به عنوان یک عامل مهم تعیین کننده محدوده دید تلقی می شود . رنگ فرش باید با دقت و تأمل انتخاب شود .

در مورد انتخاب رنگ باید به نکات زیر توجه کرد
از رنگ های مورد علاقه خود که دوست دارید انتخاب کنید ، چون احساسات شما مهم است و نشان دهنده ی شخصیت شماست . طرح و ابعاد اتاق و رنگ وسایلی که در منزل به کار رفته است بسیار تاثیر گذار است و به خاطر بسپارید . میزان نور و روشنایی منزل را مد نظر قرار دهید . برخی از بخش های منزلتان که پر رفت و آمد است باید دقت کنید چه رنگی از فرش ها این گرد و غبار نمای فرش را بهم نمی زنند و زیاد به چشم نمی آیند . بعضی از رنگ ها می توانند این عیب هارا از خود دور کنند و بهتر است برای مکان های مثل سرو غذا از فرش هایی با طرح های خال خالی و لکه لکه و طرح های شلوغ استفاده کنید . در قسمت هایی که رفت و آمد و گرد و غبار کم است ، می توان از رنگ های روشن استفاده کرد . کف پوش محل های پر رفت و آمد باید دارای رنگ های تیره و یا بافت های مختلف و طرح های گوناگون باشد .

انواع رنگ ها و جلوه دادن آن ها به محیط
فرش ماشینی با زمینه زرد ؛ رنگ زرد در فرش ماشینی نشانه نور و روشنایی و هم چنین مظهر دانش و دانایی است .
فرش ماشيني با زمينه سبز ؛ رنگ سبز در فرش نشان دهنده اميدواري و آرامش است ، رنگ سبز به انسان روح میدهد . فشار خون را کاهش می دهد و مسکن آرامش اعصاب است .
فرش با زمینه سرمه ای ؛ به دلیل انرژی زیادی که دارد باعث از بین بردن استرس و ناراحتی می شود و نگاه کردن به آن سبب شادی می شود .
فرش با زمينه کرم ؛ رنگ کرم از مخلوط دو رنگ زرد و سفيد به وجود آمده است . لطافت رنگ کرم باعث ست شدن بیشتر لوازم در محل مورد نظر میباشد .
فرش با زمینه بنفش ؛ رنگ بنفش در فرش سبب آرامش و تصفیه خون شده و هم چنین نشان دهنده بی خبر بودن است .
فرش ماشینی با زمینه آبی ؛ رنگ ابی در فرش باعث تسلط بر اعصاب و ایجاد نیروی دفاعی می شود . این رنگ  نشان دهنده روح و معنویت است .

سپاس از توجه شما

Leave A Comment